Twee weken geleden riep de International Maritime Organization (IMO) de 12e sessie van haar Pollution Prevention and Response (PPR) Committee bijeen in Londen. Een van de belangrijkste besproken onderwerpen was de dringende noodzaak om roetuitstoot van de scheepvaart in het Noordpoolgebied te verminderen.
Roet is een krachtige, kortlevende klimaatverontreinigende stof die een onevenredig schadelijke impact heeft op het ijs en de sneeuwomgeving van het Noordpoolgebied, inheemse en lokale gemeenschappen en wilde dieren. In de scheepvaartsector is de belangrijkste bron van roetuitstoot het gebruik van restbrandstoffen - bijproducten van de raffinage van ruwe olie die overblijven na de extractie van gedestilleerde producten. Van deze zijn zware stookolie (HFO's) het meest vervuilend.
Hoewel de IMO op 1 juli 2024 een verbod op het gebruik en vervoer van HFO's in het Noordpoolgebied heeft ingevoerd, hebben de talrijke ontheffingen en vrijstellingen veel schepen toegestaan om deze brandstoffen te blijven gebruiken. Als gevolg hiervan vormen de roetuitstootcijfers in de regio nog steeds een groot probleem.
Bron: WWF