De extreme milieuomstandigheden en de afgelegen ligging van het Noordpoolgebied maken het tot een complexe en dynamische omgeving voor maritieme exploitanten. Onderzoekers constateren dat de scheepvaart in het Noordpoolgebied de afgelopen tien jaar met 7% per jaar is gegroeid, ondanks de gevaarlijke weersomstandigheden en de zee-ijsomstandigheden die risico's met zich meebrengen voor schepen die in de regio actief zijn. Als gevolg van een sterke toename van de scheepvaart in de winter, is de tijd dat schepen in deze extreme omstandigheden opereren zelfs verdrievoudigd. Om maritieme risico’s te beperken is de Polar Code ingevoerd. Het reguleert onder meer de scheepvaart in het Noordpoolgebied door gevaarlijke omstandigheden te specificeren met een classificatieschema voor zee-ijs en een ontwerptemperatuurdrempel. De Polar Code heeft verfijning nodig door de integratie van maritieme waarschuwingssystemen en een bredere beschrijving van gevaarlijke omstandigheden. Dit wordt ondersteund door een analyse van scheepvaartactiviteitenpatronen in ernstige ijsvorming door zee-ijs en een bespreking van een recent door zee-ijs veroorzaakt incident langs de Noordelijke Zeeroute.
Bron: Nature