Translate

woensdag 25 augustus 2010

Tanker Door De Noordelijke Zeeroute



Vorige week is de tanker "Baltica" (zie foto) uit de haven van het Russische Moermansk vertrokken om via de noordelijke route naar China te varen. Het schip is 100000 ton en vervoert gas. Het is de eerste keer dat zo'n groot schip langs de noordelijke route vaart. De afstand die het schip moet afleggen is 7000 zeemijl in tegenstelling tot de 12000 zeemijl als het langs de zuidelijke route moet varen. De "Baltica" wordt begeleid door maar liefst drie nucleaire ijsbrekers en onderweg wordt er informatie verzameld over de toestand van het Arctisch ijs. Zo kan een schatting gemaakt worden of er commerciële winst kan gemaakt worden ten opzichte van de traditionele route.
Omdat het Arctisch ijs "wegsmelt", wordt de Noordelijke route steeds meer aantrekkelijk voor de scheepvaart. Begin september gaat Sydvaranger voor de eerste keer een schip met ijzererts naar China vervoeren langs de noordelijke route.
De noordelijke route is maar in de laatste twee maanden van de zomer als het Arctisch ijs minimaal is. Die periode is echter langer aan het worden door de versnelde verandering van het klimaat.


Bron: Barents Observer